در اینجا در مورد برنج و کیسه برنج صحبت می کنیم.

برنج؛ از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان

در اینجا در مورد برنج و کیسه برنج صحبت می کنیم.

برنج؛ از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان

نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند.
شواهد پیدایشی نشان می‌دهد که برنج در ۸۲۰۰–۱۳۵۰۰ سال پیش در دره رودخانه پرل چین سرچشمه گرفته‌است. پیشتر، اسناد باستانشناسی حدس می‌زدند که برنج در دره رودخانه یانگ تسه در چین اهلی شده باشد. برنج از آسیای شرقی، به مناطق جنوبی تر و آسیای جنوبی گسترش یافت. برنج توسط استعمارگران اروپایی از آسیای غربی به اروپا و آمریکا معرفی شد.

۱۷ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بر خلاف دیگر سازه و روش های بسته بندی که برخی قدمتی بیش از یک قرن دارند، مدت زمان چندانی از پیدایش و ساخت سلفون نمی گذرد. سلفون نخستین بار در سال 1924 و در ایالات متحده ی آمریکا پدید آمد و از همان زمان تحول، دگردیسی و موج های گسترده ای را نه تنها در صنعت چاپ و بسته بندی مواد غذایی و کالا ها، که در صنعت و کسب و کار تبلیغات و بازاریابی پدید آورد.

سلفون جزو مشتق های سلولز به شمار می رود. در دهه ی 60 میلادی و با گسترش دانش و صنعت چاپ و بسته بندی، ابزار های دیگری چون پلی اتیلن پدید آمدند ولی سلفون هم چنان جزو یکی از روش های ماندگار و موثر چه در بسته بندی کالا و مواد غذایی و چه در تبلیغات و بازاریابی، باقی ماند که البته بی دلیل و توجیه هم نبود.

چیست و چگونه ساخته شده است؟

سلفون یکی از پر کاربرد ترین پلیمر ها است که تا کنون صنعت بسته بندی و چاپ به خود دیده است. از ویژگی های مهم و برجسته ی سلفون می توانیم به مقاومت بالای آن در برابر خراش و خرد شدن اشاره کنیم.

ویژگی های ساختاری سلفون چه هستند؟

شفافیت سلفون: سلفون شفاف است. به دلیل ترکیب در مشتق های پلیمری و شیوه ی ساخت و پرداخت سلفون، این ماده از شفافیت بیشتری نسبت به دیگر سازه های پلیمری هم چون پلاستیک، نایلون و نایلکس برخوردار است و همین سبب شده تا کاربرد چشم گیر و گفتنی در صنعت بسته بندی مواد غذایی باز، به ویژه خشکبار و شیرینی و آجیل داشته باشد.

 

سلفون در برابر اسید و باز مقاوم است: به دلیل ویژگی های ساختاری و ترکیب های شیمیایی که در ساخت و پردازش سلفون به کار می رود، سلفون نسبت به دیگر سازه های بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس، در برابر اسید و باز مقاومت بیشتری دارد.

تاب آورندگی بالا در برابر حرارت: سلفون نسبت به نایلون و نایلکس، در برابر حرارت تاب آورندگی بیشتری دارد و همین سبب می شود تا سلفون گزینه ی بهتر و کاربردی تری برای بسته بندی مواد غذایی باشد.

کاربرد های سلفون چه هستند؟

سلفون در صنعت بسته بندی کاربرد و استفاده های گوناگونی دارد. با این حال عمده ی کاربرد های سلفون در صنعت های غذایی برجسته هستند و بیشتر این صنعت از ویژگی های سلفون برخوردار شده است. در ادامه به شرح دیگر ویژگی و کارکرد های سلفون در صنعت های مختلف می پردازیم:

بسته بندی مواد غذایی با سلفون: ویژگی هایی که درباره ی سلفون بر شمردیم، همه سبب شدند تا سلفون بهترین گزینه و انتخاب برای نگه داری مواد غذایی پس از استفاده و باز کردن بسته بندی باشد. همه ی ما دست کم یک بار غذا، خوراکی، سالاد، میوه و دیگر ماده های غذایی را با روکش و کاور سلفون دیده ایم.

 

بسته بندی دستگاه های بیمارستانی و استفاده از سلفون در صنعت پزشکی: صنعت پزشکی و تجهیزات پزشکی نیز از فایده و ویژگی های سلفون بی بهره نمانده اند. ویژگی چسبندگی، انعطاف و باز شوندگی سلفون سبب شده اند تا سلفون بهترین گزینه برای پوشش کامل و سراسری دستگاه و تجهیزات بیمارستانی و پزشکی باشد.

صنعت البسه و پوشاک: صنعت پوشاک و مد و لباس از دیگر صنعت های پر کاربرد و پر مصرفی است که از ویژگی های سلفون بی بهره نمانده است. سلفون به دلیل ویژگی هایی چون شفافیت، مقاومت در برابر گرما و سهولت لمس بدون آسیب رساندن به لباس، به گزینه و انتخاب نخست برای بسته بندی و پوشاندن لباس های نمونه در لباس فروشی ها تبدیل شده است.

برای دانلود فایل مقاله ی «سلفون چیست و کاربرد های سلفون در صنعت بسته بندی چه هستند؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «سلفون چیست و کاربرد های سلفون در صنعت بسته بندی چه هستند؟».

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

همه روزه می بینیم که به لطف تکنولوژی، ماده های جدید، بسته بندی ها نوین و مختلف و طرح های رنگارنگ و متنوعی به بازار و صنعت بسته بندی عرضه می شوند. با عرضه شدن بسته بندی، طرح، جنس و مواد مختلف، این پرسش پیش می آید که کدام بسته بندی مقرون به صرفه و مناسب تر است؟ کدام بسته بندی بیشتر عمر و ماندگاری دارد؟ کدام بسته بندی بهتر می تواند از جنس و محتوای درونش نگه داری کند؟

آیا لزومی دارد که از بسته بندی های مختلف استفاده کنیم؟ خیر. هیچ لزومی ندارد که همه ی بسته بندی های مختلف و گوناگون را مورد استفاده قرار دهیم. حال شاید این پرسش مطرح شود که بسته بندی مناسب کدام است و چگونه می توانیم بسته بندی مناسب را تشخیص دهیم و تهیه کنیم؟

م چون هر فرآیند خرید و تبادل کالا، پاسخ این پرسش نیز به مصرف کننده و شخص خریدار مربوط است. این شخص خریدار و مصرف کننده است که تشخیص می دهد کدام بسته بندی مناسب و کدام نا مناسب است و این به معنای آن است که گزینش بسته بندی، با توجه به نوع کالا و مصرف کننده، متفاوت خواهد بود.

با این حال نکته و محور هایی هستند که اگر آن ها را در نظر بگیریم، می توانند به انتخاب بهتر نوع بسته بندی کمک کنند. در ادامه به عامل های کلیدی در گزینش و انتخاب بسته بندی مناسب برای خریدار و مصرف کننده می پردازیم.

عامل های زیاد و متعددی در بسته بندی کالا اهمیت دارند که نگارنده از میان آن ها، چهار مورد را اساسی و مهم تر می داند:

مسیر و روش خرید کالا: مسیر و روش خرید کالا عاملی مهم و تعیین کننده در گزینش نوع بسته است. این که محل و فروشگاه مورد نظر برای خرید کالا به خانه ی شما نزدیک است یا نه، می تواند در تعیین نوع بسته بندی اثر گذار باشد. برای نمونه، شما قصد خرید نان دارید و نانوایی در فاصله ی 5 دقیقه ای از خانه ی شما قرار دارد و هوا مناسب است. پس ضرورتی ندارد که از نایلون و نایلکس برای حمل نان به خانه استفاده کنید. در این مورد می توانید با عدم استفاده از بسته بندی هم چون نایلون و نایلکس، در مصرف پلاستیک صرفه جویی کنید که در نهایت به صرفه جویی در تولید پلاستیک، صرفه جویی در اقتصاد و البته حفظ سلامت محیط زیست منتهی می گردد.

و نقل: حمل و نقل کالا نیز بسیار مهم است. شاید شما قصد خرید ماهی از فروشگاهی در نزدیکی منزل داشته باشید. این مورد نیز هم چون مورد قبل است ولی چون نوع کالا و به طبع آن بسته بندی کالا متفاوت است، پس نمی توان هم چون مورد پیشین از بسته بندی استفاده نکرد. در این خصوص پیشنهاد می شود از کاغذ کرافت استفاده کنید. چرا که هم سالم تر و هم مقرون به صرفه است. ولی اگر از پلاستیک هم استفاده کردید، آن را برای مصرف های بعدی کنار بگذارید.

نگه داری: نگه داری کالا در منزل، خود می تواند نقشی مهم در انتخاب بسته بندی داشته باشد. اگر بنا دارید کالای مورد نظرتان را برای مدتی طولانی درمنزل نگه داری کنید یا برای مصرف طولانی مدت آن را خریده اید، از بسته بندی های سالم و ماندگار هم چون کیسه های پارچه ای و پلی پروپیلن استفاده کنید.

 

استفاده ی دوباره از بسته بندی پس از مصرف آن: بهتر است هنگام گزینش و انتخاب بسته بندی، در نظر داشته باشید که آیا بنا دارید پس از مصرف نیز از بسته بندی مورد نظر استفاده کنید یا نه. همین مورد می تواند در تعیین نوع و گونه ی بسته بندی، شما را یاری دهد. برای نمونه اگر می دانید که در آینده برای مصرف های دیگر (خرید، نگه داری و حمل و نقل) به بسته بندی نیاز خواهید داشت، پس بهتر است که برای بسته بندی از ابزار هایی چون کیسه های پلی پروپیلن که ماندگاری و دوام بیشتری دارند استفاده نمایید.

برای دانلود فایل مقاله ی «کدام بسته بندی مفید و مقرون به صرفه است؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کدام بسته بندی مفید و مقرون به صرفه است؟».

 

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

از یادداشت های پیشین به یاد داریم که کاتالوگ ابزار، متد و روشی برای تبلیغات و اطلاع رسانی شرکت به مشتری است. هم چنین در یادداشت ها به کاربرد کاتالوگ، چیستی آن، انواع کاتالوگ، کاتالوگ آنلاین، کاتالوگ آفلاین و هر آن چه که به کاتالوگ، طراحی کاتالوگ، چاپ کاتالوگ و پخش کاتالوگ مربوط است، پرداختیم.

اگر به یاد داشته باشید، در بخشی از مقاله ی مربوط به کاتالوگ، نگارنده نکته ای مهم و متاسفانه مغفول مانده از توجه را خاطر نشان کرد که این مقاله می کوشد تا نکته ی یاد شده را بسط و گسترش دهد.

نکته چه بود؟ بر خلاف آن چه که عموم مردم تصور می کنند، کاتالوگ و بروشور تفاوت های عمده ای با هم دارند که در این مقاله به آن می پردازیم.

پس از مطالعه ی آن چه یاد شد، نخستین پرسشی که به ذهن خواننده می آید، این است که کاتالوگ و بروشور چه کاربردی دارند که آن ها را از یکدیگر متمایز می سازد.

ادامه به بیان تفاوت های کاتالوگ و بروشور می پردازیم.

کاتالوگ چه کاربردی دارد؟

کاتالوگ به طور معمول برای معرفی کالا، سرویس و هر آن چه که یک سازمان عرضه می کند به کار می رود. در بیانی دیگر کاتالوگ بیشتر جنبه ی اطلاع رسانی به منظور بازاریابی و مارکتینگ را دنبال می کند تا اطلاع رسانی به منظور کمک به مخاطب و مصرف کننده. با بیان جمله ی بالا باید تا حدودی متوجه کاربرد بروشور و در نتیجه تفاوت آن با کاتالوگ شده باشید.

طراحی و چاپ کاتالوگ باید با هدف آن منطبق و سازگار باشید. به این معنا که طراحی و چاپ کاتالوگ باید با انگیزه ی بیشینه ساختن آگاهی مشتری از برند، کالا و سرویس سازمان، بیشینه ساختن جذب مشتری و در نهایت بیشینه ساختن خرید از سازمان توسط مشتری انجام شود.

پس لازم است طراحی کاتالوگ، زیبا، جذاب، معتبر، چشم گیر و نافذ باشد.

از نگارنده به یاد داشته باشید که: کاتالوگ باید مشتری را ترغیب کند تا کاتالوگ را بردارد و مطلب های آن را مطالعه کند.

بروشور چه کاربردی دارد؟

بروشور هم چون کاتالوگ، از سازه های تبلیغاتی به شمار می رود با این تفاوت که هم چون کاتالوگ، هدف عمده ی آن جذب مشتری به میزان محسوس نیست.

اگر کاتالوگ با طراحی جذاب و چشم گیر سعی در قاپیدن مشتری دارد، بروشور از راه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی به این مهم دست می یابد. در زبانی دیگر، کاتالوگ مسیری مستقیم و بروشور مسیری نامستقیم برای جذب و افزایش مشتری دارند.

گر بخواهیم به زبانی ساده و روشن صحبت کنیم، باید بگوییم که بروشور صرفا نوعی دفترچه راهنما است که می کوشد تا اطلاعات و داده های مورد نیاز مصرف کننده برای استفاده از کالا را به او یاد آور شود و دستور کاری برای چگونگی بهره مند شدن از کالا و سرویس های سازمان به او ارائه دهد.

هم چون کاتالوگ، لازم است تا در طراحی بروشور هم نکته هایی منطبق و سازگار با هدف آن رعایت شوند که در مطلب زیر به آن ها می پردازیم.

طراحی و چاپ بروشور سعی کنید هدف و تمرکز خود را بر روی اطلاع رسانی، نحوه ی استفاده از کالا و سرویس، نکته های فنی، بهداشتی، آموزشی و نگهداری، متوجه سازید.

در پایان این نکته را از نگارنده به یاد داشته باشید که مخاطب و مصرف کننده باید با خواندن و مطالعه ی یکباره ی بروشور کالا و سازمان شما، به همه ی آن چه که برای استفاده ی هرچه بهتر از کالا و سرویس سازمان نیاز دارد، دست پیدا کند که اگر چنین نباشد، باید گفت که بروشور نتوانسته هدف خود را محقق سازد. پس در طراحی و چاپ کاتالوگ، تبلیغات و در طراحی و چاپ بروشور، اطلاع رسانی را مد نظر قرار دهید.

برای دانلود فایل مقاله ی «کاتالوگ چیست؟ بروشور چیست؟ (کاتالوگ و بروشور چه تفاوتی دارند؟)»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کاتالوگ چیست؟ بروشور چیست؟ (کاتالوگ و بروشور چه تفاوتی دارند؟)».

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

 

سلفون استرچ، همان نایلون استرچ است که چون نازک تر و با حالت و ویژگی کشسانی بیشتری ساخته و تولید می شود، به آن سلفون استرچ می گویند.

سلفون استرچ یا همان نایلون استرچ، کاربرد و استفاده ی زیادی در صنعت بسته بندی، به ویژه بسته بندی مواد غذایی (بسته بندی مرغ، بسته بندی گوشت، بسته بندی ماهی و دیگر فرآورده های گوشتی و غذایی)، دارد.

نظر به اهمیت سلفون و نایلون استرچ در بسته بندی مواد غذایی و و البته اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت و بهداشت جامعه، نگارنده بر آن شد تا فضایی از این مقاله را به بحث پیرامون سلفون و نایلون استرچ و جایگاه آن در صنعت بسته بندی مواد غذایی، در نظر بگیرد.

 

سلفون استرچ، نایلون استرچ و روکش های پلاستیکی چه هستند؟

سلفون و نایلون استرچ

سلفون و نایلون استرچ از جمله ی پر کاربرد ترین روکش و کاور های پلاستیکی هستند که در صنعت های غذایی به کار می روند. از میان گروه روکش های پلاستیکی، نایلون و سلفون استرچ، بیش از دیگر مواد کاور و بسته بندی های پلاستیکی، کاربرد دارند.

این جنس از سلفون و نایلون، استفاده ی زیادی در بسته بندی مواد غذایی دارد و دامنه ی این کاربرد، نه تنها به کارخانه های تولید و فرآوری مواد غذایی محدود نمی شود، که مورد هایی چون استفاده در فروشگاه های عرضه ی مواد غذایی، رستوران ها، ساندویچ فروشی ها، خوراک پزی و البته آشپزخانه های خانگی را نیز در بر می گیرد.

شاید این پرسش مطرح شود که نایلون و سلفون استرچ چرا به این میزان در صنعت های غذایی به ویژه بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارند؟

با وجود کارکرد گسترده ی مشتق های پلاستیکی به ویژه نایلون و سلفون در صنعت بسته بندی مواد غذایی، با این حال به دلیل جنس این مواد، هرچه کم تر از آن ها استفاده شود، بهتر است. از سویی، اگر گونه های مختلف بسته بندی که مناسب بسته بندی مواد غذایی هستند را در نظر آوریم، در می یابیم که از میان آن ها، نایلون و سلفون مناسب ترین گزینه ها هستند. پس چاره ای نیست، جز استفاده از نایلون و سلفون، البته به میزان محدود. نایلون و سلفون استرچ، به دلیل ویژگی کشسانی که دارند، به راحتی کشیده می شوند و همین سبب می شود تا وزن کم تری از نایلون و سلفون برای بسته بندی و روکش کردن ماده ی غذایی نیاز باشد.

 

از دیگر ویژگی های سلفون و نایلون استرچ، می توانیم به وزن کم و عدم نفوذ اکسیژن به داخل بسته بندی اشاره کنیم. گرچه سلفون و نایلون استرچ نسبت به دیگر سازه های پلاستیکی بسته بندی سالم و بهداشتی تر هستند، اما به دلیل پلاستیکی بودن آن ها، هرچه کم تر از آن ها استفاده شود، بهتر است و این مورد تنها به واسطه ی وزن کم سلفون و نایلون استرچ محقق می شود.

به عبارتی دیگر: سلفون و نایلون استرچ، بهینه و سالم ترین گونه ی بسته بندی هستند که نه تنها تمام ویژگی ها برای یک بسته بندی مناسب (عدم نفوذ اکسیژن، عدم نفوذ رطوبت، فرم پذیر بودن و انعطاف پذیری) را دارا هستند، که به دلیل وزن کم و پوشش دادن کامل مواد غذایی، به راه کار نخست برای بسته بندی مواد غذایی تبدیل شده اند. همان گونه که می دانید, رطوبت و البته بروز و نفوذ اکسیژن, از جمله عامل های فاسد کننده ی ماده های غذایی هستند. سلفون و نایلون های استرچ به دلیل جلوگیری از نفوذ رطوبت و اکسیژن, سبب می شوند تا فرآورده های گوشتی در فضای منجمد تازگی و طراوت خود را حفظ کنند. پس جای تعجبی ندارد که می بینیم با شدت گرفتن روند صنعتی شدن جامعه, بیش از پیش غذا های فرآوری شده و منجمد را با روکش های نایلون و سلفون و در بسته بندی های سلفونی می یابیم.

این حال تنها بسته بندی و استفاده از نایلون و سلفون استرچ کافی نیست... به زبانی دیگر, سلفون و نایلون نیز می توانند خود عامل فساد و تباهی ماده و فرآورده های غذایی باشند.

اگر سلفون و نایلون به کار رفته در بسته بندی مواد غذایی از ماده های اولیه ی تازه و نو تهیه نشده باشد، همین عامل خود می تواند سبب سنگین شدن روکش سلفون و نایلون و البته کاهش کیفیت آن شود که پیامدش را در فاسد شدن مواد غذایی و آلوده شدن آن ها نشان می دهد.

پس پیش از خرید سلفون و نایلون، اطمینان حاصل کنید که سلفون و نایلون خریداری شده از مواد نو و تازه تهیه شده باشد.

برای دانلود فایل مقاله ی «سلفون استرچ چیست و از سلفون استرچ چه می دانیم؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «سلفون استرچ چیست و از سلفون استرچ چه می دانیم؟».

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

کیسه های برنج، ابزار، وسیله و محفظه ای هستند که به طور عموم برای نگه داری، حمل و نقل و خرید و فروش میزان مشخصی برنج استفاده می شوند. هم چون برخی دیگر از کالا های غذایی، غلات و حبوبات، برنج نیز از جمله فرآورده های کشاورزی است که به دلیل ماهیت، جنس و ساختاری که دارد، نمی توان آن را به طور جداگانه تهیه کرد و باید درون محفظه و فضایی قرار بگیرد. کیسه برنج و یا همان گونی برنج سابق، ابزار و وسیله ای است که برای این کار و هدف استفاده می شود.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، صنعت و البته ساختار های گوناگون آن، دگرگونی های بسیاری را تجربه کرده اند و همین عامل سبب شده است تا صنعت بسته بندی، به ویژه بسته بندی برنج، از این قاعده و روند تاثیر بگیرد و جدا نباشد.

گارنده قصد دارد تا در این مقاله، به بررسی گونه های مختلف بسته بندی، روند های موجود در بسته بندی و بررسی بسته بندی های مختلف و متفاوت کیسه های برنج بپردازد. تحلیل نقطه های قوت، امتیاز، مزیت و البته نقطه های تاریک، ضعف و عیب هر یک از بسته بندی های برنج، از جمله نکته و محور های مورد نظر این یادداشت است که به آن ها خواهیم پرداخت. نکته ی مهم این است که برخی از مطلب های یاد شده در این مقاله، در مقاله و یادداشت های پیشین از نگارنده نقل شده اند ولی به این سبب که ممکن است خواننده فرصت بازخوانی مقاله های یاد شده را نداشته باشد، عمده و شالوده ی آن ها را بار دیگر در این یادداشت و مقاله ی بعدی مرور خواهیم کرد.

ونی های پلاستیکی: گونی های پلاستیکی را شاید بتوان نخستین و جزو ابتدایی ترین گونه های بسته بندی برنج و البته غلات دانست. گرچه تکنولوژی و صنعت بسته بندی پیشرفت های زیادی را تجربه کرده اند و گونه های بسته بندی برنج تکامل های زیادی را به خود دیده اند، ولی این کیسه ها هنوز هم در برخی نقطه های کشور و توسط تعدادی از تولید کننده ها، کاربرد و استفاده دارند.

این کیسه های به دلیل این که از مشتق و فرآوده های نفتی تولید و فرآوری شده اند، عیب های زیادی دارند و چندان برای مصرف های امروزی پیشنهاد نمی شوند.

از امتیاز های کیسه های پلاستیکی می توانیم به تولید، فرآوری و مصرف ساده و کم هزینه ی آن اشاره کنیم. هم چنین حمل و نقل ساده و سریع آن، از دیگر امتیاز های یاد شده است.

ین کیسه ها در برابر گرما، آسیب های محیطی هم چون پارگی، جذب گرد و خاک و سقوط کردن، چندان مقاوم نیستند و ممکن است با یک بار آسیب دیدن، تمام برنج و محتوای درون خود را ضایع و تلف کنند. امروزه اما به لطف پیشرفت تکنولوژی و البته رشد اقتصاد، چندان ضرورتی برای استفاده از این نوع بسته بندی های برنجی وجود ندارد.

کیسه های نایلونی برنج: کیسه های نایلونی از دیگر کیسه و ابزار های بسته بندی برنج هستند که به طور معمول برای حمل و نقل مسیر های کوتاه، در زمان کوتاه و میزان اندکی از برنج به کار می روند و استفاده می شوند. گرچه این کیسه ها نیز هم چون دیگر کیسه های پلاستیکی هستند و عیب های مشابه به آن ها را دارند، ولی به دلیل این که فقط برای مسیر های کوتاه و حمل و نقل از مغازه تا خانه به کار می روند، استفاده ی این گونه از آن ها چندان ضرر نخواهد داشت.

ونی برنج کنفی، کیسه های پارچه ای و کیسه های پلی پروپیلن، از دیگر محور و نمونه های بسته بندی برنج هستند که با رویکردی مشابه رویکرد مقاله ی حاضر، در مقاله ی آتی به آن ها خواهیم پرداخت.

برای دانلود فایل مقاله ی «انواع کیسه های برنج در یک نگاه (1)»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «انواع کیسه های برنج در یک نگاه (1).

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

مقوا از جمله ابزار های ضخیم و پر کاربردی است که به طور معمول برای بسته بندی، حمل و نقل و نگه داری کالا، مواد و ابزار های مختلف به کار می رود. همان گونه که از نوشته های پیشین به یاد دارید، مقوا نوعی بسته بندی ضخیم، قهوه ای زنگ و کاغذی است که بیشتر از کاغذ های کم کیفیت و کم مصرف ساخته و پرداخته می شود.

با وجود کاربرد های گسترده ی مقوا در بسته بندی کالا، تولید کالا، حمل و نقل کالا و نگه داری و فروش آن در فروشگاه، کاربرد های گسترده ی دیگری نیز برای مقوا وجود دارند که البته بیش از جنبه های تجاری، به جنبه های کاربردی و تسهیل زندگی می پردازد. در این یادداشت نگارنده به تحلیل و پردازش کارکرد و کاربرد های بسته بندی مقوایی در منزل و کار هایی غیر از خرید و فروش کالا می پردازد.

قوا و بسته بندی مقوایی چه کاربردی در خانه و منزل دارد؟

یکی از راه های نگه داری از محیط زیست و صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی، بازیافت مواد و استفاده ی دوباره از آن ها است. این شیوه و رفتار، به ویژه در خانه و کار های منزل، اهمیت دو چندانی می یابد. مقوا از جمله ی همین ابزار ها است که کاربرد و استفاده های زیادی در منزل دارند.

استفاده از مقوا برای نگه داری لوازم و ابزار های غیر قابل استفاده

همه ی ما ابزار و لوازم غیر قابل استفاده ی زیادی داریم که چون در حال حاضر پاسخ گوی نیاز ما نیستند، از آن ها استفاده نمی کنیم. ولی از آن جایی که برای ابزار مورد نظر هزینه کرده ایم و ممکن است در آینده به کارمان بیابد، پس نمی توانیم از آن صرف نظر کنیم. مقوا و بسته بندی های مقوایی، پوشش و محل خوبی برای نگه داری و حفاظت از این گونه ابزار های غیر قابل استفاده هستند.

می توانید ابزار و وسیله هایی که اکنون لازم ندارید، در این جعبه ها قرار دهید و در انباری نگه داری کنید.

استفاده از مقوا برای پوشاندن دریچه ی کولر، درز ها، کف اتاق، زیر گلدان و پا دری، از دیگر کاربرد و استفاده هایی هستند که مقوا برای اهالی منزل ایجاد می کند.

استفاده از مقوا برای درست کردن آتش

شما می توانید مقوا های باطله و به درد نخور را در کناری نهاده و در زمان لازم، از آن ها برای درست کردن آتش، ریختن زباله، پوشاندن سطح زمین و مورد هایی از این دست، استفاده نمایید.

ستفاده از مقوا در آشپزخانه

اگر شما هم جزو آن دسته از خانواده هایی هستید که ظرف و لوازم آشپرخانه ی چینی زیاد دارند، می توانید از این پیشنهاد بهره ببرید. مقوا به دلیل جنس، ضخامت و ساختاری که دارد، پوششی مناسب و با دوام برای قرار دادن میان ظرف های چینی از جمله بشقاب، لیوان، کاسه، سینی و دیگر مورد های مشابه، به کار می رود. می توانید مقوا های جمع شده را در اندازه های دلخواه برش دهید، آن را میان ظرف های چینی بگذارید و به این روش، از آسیب دیدن، ضربه خوردن و شکسته شدن ظرف و لوازم چینی خود، پیش گیری کنید. این مورد به ویژه در اسباب کشی و جا به جایی منزل، کاربرد و کارکرد زیادی دارد.

ستفاده از کارتن و جعبه های مقوایی در اثاث کشی و جا به جایی منزل

کارتن و جعبه های مقوایی خود را دور نریزید. آن ها را در گوشه و کناری نهاده و در زمان مقتضی، از آن به عنوان محفظه و فضایی برای بسته بندی، حمل و نگه داری از لوازم مورد نیاز در اسباب کشی و انتقال منزل، استفاده کنید.

در پایان اگر هیچ یک از روش های پیشنهادی نگارنده موثر نشد، می توانید جعبه های مقوایی و مقوای خود را به فروشنده، سوپر مارکت یا مرکز بازیافت، تحویل دهید.

برای دانلود فایل مقاله ی «کارکرد های مقوا در بسته بندی و منزل»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کارکرد های مقوا در بسته بندی و منزل».

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

بار ها در خصوص کیسه ی برنج سخن گفتیم و جنبه های مختلف کیسه ی برنج را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم.

یاد گرفتیم که کیسه ی برنج, نخستین جنبه, تصویر و نمایی است که در ذهن مخاطب می ماند و بر کنش های آتی او اثر گذار است.

هم چنین از فایده های بهداشتی, تجاری و زیبایی شناسانه ی کیسه های برنج صنعتی, از جمله کیسه های پارچه ای و کیسه های پلی پروبیلن یاد کردیم و گفتیم که استفاده از کیسه برنج صنعتی یا کیسه برنج پارچه ای و کیسه برنج های پلی پرو بیلن, نه تنها سبب صرفه جویی در هزینه, زمان و حفظ سلامت کیسه می شود, که بر حفظ محیط زیست نیز اثر گذار است و با بازیافت ساده و کم هزینه, سبب کاهش آلاینده های زیست محیطی و طبیعی می شود.

بنا داریم تا در این مقاله, به بررسی و تحلیل چرایی و دلیل استفاده از کیسه های برنج پارچه ای, کیسه های برنج پلی پرو بیلن و کیسه برنج های صنعتی, بپردازیم.

صرفه جویی در زمان: همه می دانیم که با گسترش تکنولوژی و پیشرفت زندپی, رفته رفتع زمان به دارایی واقعی و سرمایه ی مهم انسان ها تبدیل می شود. کیسه برنج های صنعتی و پارچه ای به این دلیل که در وزن های ثابت, اندازه گیری شده و مشخص تولید شده اند, در زمان خریدار صرفه جویی نی کنند و خریدار می تواند با اطلاع از وزن کیسه برنج, به میزان و تعداد مشخص و لازم از کیسه برنج خریداری کند.

دخالت دست: کیسه برنج های صنعتی و پارچه ای به این دلیل که در کارخانه و توسط دستگاه های مخصوص و ویژه ی کیسه برنج پر می شوند, از بهداشت و کیفیت بالاتری نسبت به کیسه برنج هایی که با دست پر می شوند, بهره مند هستند.

افزون بر این, کیسه های برنج ماشینی و کیسه برنج های پارچه ای, به همان دلیل یاد شده, در سراسر مسیر خروج از کارخانه تا رسیدن به فروشگاه و در نهایت رسیدن به دست مشتری, در شرایط بهتر و مطمین تری نگه داری و حمل و نقل می شوند و خریدار اطمینان دارد که در طول مسیر حمل کیسه برنج از کارخانه تا فروشگاه, دخالتی در کیسه برنج صورت نگرفته است.

پیگیری تخلف و پاسخ گویی بهتر: کیسه برنج های صنعتی و پارچه ای, به دلیل استفاده از نام تجاری, اطلاعات تولید کننده و سایر اطلاعات مورد نیاز بر روی آن, از پشتیبانی بهتری برخوردار هستند. می پرسید چگونه؟؟

کنید شما کیسه ی برنج پارچه ای و صنعتی را خریداری می کنید و در خانه متوجه وجود عیب و نقصی در کیسه یا برنج می شوید. در این حالت کافی است کیسه را به فروشگاه ببرید یا با کارخانه و تولید کننده تماس بگیرید و مشکل کیسه برنج را با آن ها در میان بگذارید. در بد ترین حالت, نتیجه این است که شما از خریدن دوباره از کیسه برنج مربوط به برند یاد شده, صرف نظر می کنید. اما اگر کیسه برنج از نوع کیسه برنج های معمولی و ساده باشد, شما به سادگی نمی توانید صاحب برند را پیدا کنید و چه بسا در آینده فروشنده از همان برنج در بسته بندی دیگری به شما بفروشد.

باید این گونه عنوان کنیم که کیسه های برنج صنعتی, کیسه برنج ماشینی و یا همان کیسه های برنج پلی پروبیلن, به دلیل ثبت اطلاعات مورد نیاز, شرایط مناسب برای حمل و نقل کیسه, نگه داری کیسه و خرید و بردن آن به خانه, نه تنها سبب صرفه جویی در هزینه و زمان خرید و نگه داری از برنج می شوند, که شرایط مساعد و مطلوبی را برای نگه داری و حمل و نقل کیسه برنج و در نهایت مصرف برنج فراهم می آورند که البته سلامت جامعه را به دنبال خواهد داشت.

برای دانلود فایل مقاله ی «کیسه برنج چه کاربرد هایی دارد؟»، بر لینک زیر کلیک کنید. 

فایل مقاله ی «کیسه برنج چه کاربرد هایی دارد؟».

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

در یادداشت های پیشین با استیکر آشنا شدیم و به کارکرد و استفاده های گوناگون آن اشاره کردیم. دانستیم که یکی از مهم ترین و البته کاربردی ترین استفاده های استیکر، کاربرد و استفاده از آن در صنعت تبلیغات است.

تبلیغات خود گونه و انواع مختلف دارد که بستگی به ابزار تبلیغات (در این مورد استیکر و البته استیکر های شیشه ای و شیری رنگ چاپی)، متفاوت است. در این مقاله نگارنده قصد دارد به کاربرد استیکر در تبلیغات شهری بپردازد.

تبلیغات درون شهری

تبلیغات درون شهری خود به دو گونه ی تبلیغات متحرک و تبلیغات ایستا بخش می شود که استیکر در هر دو کاربرد دارد و مفید است. در ادامه به شرح کاربرد استیکر در تبلیغات ایستا و تبلیغات متحرک می پردازیم.

کاربرد استیکر در تبلیغات متحرک: تبلیغات متحرک از جمله تبلیغ های شهری است که جاذبه ی فراوانی دارد و البته جزو شیوه های تبلیغاتی گران قیمت است. این گونه نیز خود به دو گروه تبلیغ بر روی تاکسی و تبلیغ بر روی اتوبوس تقسیم می شود.

استیکر در تبلیغات روی اتوبوس: یکی از کاربرد های استیکر، نصب آن بر روی اتوبوس است. شما می توانید با نصب استیکر بر روی شیشه یا بخشی از بدنه ی اتوبوس، برند، کالا و یا هر آنچه که قصد تبلیغ آن را دارید را در معرض نگاه و توجه عابر، مسافر و هر آن کس که با اتوبوس برخورد دارد قرار دهید.

کاربرد استیکر در تبلیغات بر روی تاکسی: امروزه بیش از هر زمان دیگری استیکر های ماشینی رواج پیدا کرده اند. تاکسی نیز هم چون اتوبوس می تواند کانون توجه و نگاه عابر و هزاران رهگذر، و البته مشتری احتمالی قرار بگیرد. به همین دلیل بخشی از تامین کننده ها نیز سعی می کنند با نصب استیکر بر روی ماشین، تا میزانی توجه و نگاه عابر ها را به برند و کالای خود معطوف کنند. با این حال به دلیل اندازه ی تاکسی، نصب استیکر بر روی آن، به اندازه ی نصب استیکر بر روی اتوبوس موثر نیست.

در تبلیغات ایستا

تبلیغات ایستا بخش دوم از تبلیغات درون شهری است. در این گونه ی تبلیغ، سوژه ی تبلیغ ایستا و این مخاطب یا هدف تبلیغ است که متحرک است. این روش تبلیغاتی به دلیل عدم تحرک، از اثرگذاری کم تری نسبت به تبلیغ متحرک برخوردار است. تبلیغ های ایستا نیز دسته های مختلفی دارند که استیکر در هر کدام می تواند موثر باشد.

نصب استیکر بر ویترین فروشگاه

ویترین فروشگاه از جمله مدیوم های تبلیغاتی مهم و موثری است که بیش از هر نقطه ی دیگری از فروشگاه در کانون دید و البته نقطه ی آسایش مشتری قرار دارد. با نصب استیکر بر شیشه و ویترین فروشگاه، می توانید به رایگان و با شیوه ای موثر، به تبلیغ و گسترش کالای خود بپردازید. البته شاید هم تمایل داشته باشید که برای نصب استیکر از ویترین دیگر فروشگاه ها استفاده کنید که رایگان نخواهد بود.

استیکر بر درب ورودی فروشگاه

درب ورودی فروشگاه از نقطه های مهمی است که اثر گسترده ای بر تصمیم خرید مشتری دارد. شما می تواند با نصب استیکر بر روی شیشه ی فروشگاه، تا میزان قابل توجهی بر تصمیم خرید مشتری اثرگذار باشید.

نصب استیکر بر دیوار، استند و تابلو های تبلیغاتی

استند و تابلو های تبلیغاتی شهری از دیگر مدیوم های تبلیغاتی ایستا هستند که محل خوبی برای نصب استیکر شما به شمار می روند. از آن جایی که این مدیوم ها نسبت به مدیوم های ایستای قبلی گران تر هستند، به همین دلیل پیش از نصب استیکر اطمینان حاصل کنید که مدیوم مورد نظر در معرض دید مشتری، رهگذر و عابر های مورد نظر قرار داشته باشد.

استیکر و برچسب بر کف پیاده رو

پیاده روی محل و خیابان های پر تردد از جمله نقطه های مهم و اثرگذار بر نصب و قرار دادن استیکر های چاپی شما هستند. از آن جایی که عموم مردم در هنگام پیاده روی به کف زمین نگاه دارند، نصب استیکر بر روی پیاده رو می تواند قدرت و پتانسیل بالایی برای جذب مشتری جدید و یا دست کم سر زبان انداختن نام تجاری و برند شما داشته باشد.

در پایان فراموش نکنید که تنها طراحی، چاپ و نصب استیکر مهم نیست. مهم این است که استیکر در محل، زمان و موقعیت مناسبی نصب شود تا بتواند مشتری و مخاطب هدف مورد نظر را جذب کند.

برای دانلود فایل مقاله ی «استیکر، استیکر چاپی و تبلیغات شهری»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «استیکر، استیکر چاپی و تبلیغات شهری».

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

لوگو از جمله عامل های اثر گذار بر سازمان و بخش جدایی ناپذیر هویت آن به شمار می رود. با این حال، طراحی لوگو هم چون دیگر فرآیند های کاری، سلسله مراتب و گام های حساب شده ای دارد که بر ارزش لوگو و ضریب نفوذ آن میان جامعه ی مخاطب و مشتری ها، اثر گذار است. به همین جهت در این یادداشت نگارنده بر آن شد تا به طراحی گرافیک که از جزو گام های نخست و البته مهم طراحی لوگو به شمار می رود، بپردازد.راحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک نخستین گام در طراحی لوگو به شمار می رود. طراحی گرافیک را می توان نما، چشم انداز، کلیت و نقشه ی نخستین از لوگو دانست. طراحی گرافیک به مانند همان نقشه و چارچوب نخستین است که یک معمار برای طراحی ساختمان، از آن بهره می گیرد.

طراحی گرافیک کمک می کند تا طراح درک و دریافت درستی از مرحله های طراحی لوگو، روند کار و ابزار های مورد نیاز داشته باشد.

تناسب با نیاز، هدف و مسیری که شرکت در پیش روی خود دارد، هر طراحی گرافیک می تواند از نشانه ها، نماد ها و المان های معنایی خاص و متمایز از دیگران بهره بگیرد.

حال پرسش این است که چگونه و با استفاده از چه روش هایی می توانیم یک طراحی خوب داشته باشیم؟

  1. الهام بگیرید

سعی کنید تا جایی که زمان و انرژی به شما اجازه می دهد، نمونه کار های مشابه و مورد نظر را مرور کنید و از آن ها الهام بگیرید. همواره به یاد داشته باشید که الهام گرفتن به معنای کپی برداری نیست و البته بدون ایده گرفتن از کار های مشابه و به اصطلاح بدون دست مایه ی اولیه، هیچ گاه نمی توان طراحی مناسب و پسندیده ای ارائه کرد.

  1. فرصت فکر کردن به خود بدهید

لازم است که پس از مشاهده و مقایسه ی نمونه های مشابه و کار های انجام شده، مدتی را بدون تماس دوباره با هیچ طرحی و ایده ای، به تفکر و پی بردن به برداشت و ایده های شخصی خود بپردازید. در این گام تا جایی که امکان دارد به فکر خود اجازه ی نمود و بروز بدهید و به هیچ وجه مانع از بروز ایده و طرح های مختلف (هرچند عجیب و غریب)، نشوید.

نگام طراحی گرافیک

سعی کنید چک لیستی از کاربرد، ویژگی ها، هدف، آرمان و دیگر اطلاعات مربوط به کالا و شرکت سفارش دهنده داشته باشید. این اطلاعات و ویژگی ها به شما کمک می کنند تا طرح و ایده های پیشین را در قالبی مدون و منظم، گردآوری و پیاده سازی کنید.

  1. مطالعه کنید

نگارنده مطالعه را از عنصر های موثر و البته فراموش شده ی طراحی گرافیک می داند که متاسفانه به دلیل گسترش فناوری و آهنگ سریع زندگی روزمره، کم کم از قلمرو طراحی و گرافیک خارج می شود. مطالعه در زمینه ی نماد ها، نشانه ها و مفهوم هایی که در طراحی به کار می برید، در طراحی شما اثرگذار است و به آن معنا و جهت می دهد. منبع های مطالعاتی اجتماعی، تاریخی و روان شناسی تا میزان زیادی می تواند در طراحی و ایده پردازی های مختلف به شما کمک کند.

تود زدن را فراموش نکنید

در پایان لازم است یاد آوری کنیم که هیچ گاه نباید طراحی و ایده پردازی را کنار بگذارید. همواره در تلاش باشید و در زمان های مختلف به طراحی های آزاد و برون ریزی افکار و ایده های مانده در ذهن بپردازید. این ایده ها و طرح های آزاد، در آینده به منبعی غنی و ارزشمند برای طراحی های بعدی شما تبدیل خواهند شد و چه بسا طرح های جذابی از دل همین اتود های ساده بروز کند.

برای دانلود فایل مقاله ی «درباره ی طراحی گرافیک، طراحی لوگو و طراح»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «درباره ی طراحی گرافیک، طراحی لوگو و طراح».

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

 

سلفون پوشش و به اصطلاح کاوری شفاف و براق است که از ماده ای به نام سلولز فرآوری و تولید می شود. سلفون به طور عمده بر پایه ی پروپیلن تولید و ساخته می شود. با توجه به این که سلفون از سلولز پدید می آید, پس لازم است تا ابتدی نگاهی به سلولز و چگونگی ایجاد آن داشته باشیم.

یلم های سلولزی نخستین بار  در انگلیس و توسط شیمیدان ها, در اواخر دهه ی ١٨٩٠ میلادی, ایجاد و به جهان عرضه شدند. پس از این, در سال ١٩١٢، سلفون توسط شیمی دان سوییسی به نام جاکوبز ساخته شد. گرچه جاکوبز سوییسی در ابتدا هدفی جز پیش گیری از جذب رطوبت را دنبال نمی کرد, ولی اندکی بعد با گسترش سلفون و البته رشد تکنولوژی و فناوری, رفته رفته فرآیند ساخت و تولید سلفون, روکش های سلفون و کاور و بسته بندی های سلفون نیز گسترش پیدا کرد و کارکرد های مهمی چون جلوگیری از نفوذ رطوبت, جلوگیری از ورود هوا, وزن کم سلفون, نازک بودن سلفون و مقاومت سلفون در برابر پارگی و فشار, به سلفون اضافه شدند و سبب شدند تا سلفون در صنعت های دیگری چون بسته بندی, مواد غذایی, دکوراسیون منزل و دیگر صنعت های مشابه نیز کارکرد خاص خود را بیابد.

جالب است بدانید که در نقطه هایی از جهان, سلفون نه تنها به پلاستیک سلفون که به هر پلاستیک شفاف و نازکی اطلاق می شود. آمریکا و البته کشور ایران نیز از جمله کشور هایی هستند که سلفون در نگاه عموم و جامعه, به عنوان پلاستیک نازک و شفاف شناخته می شود.

لفون چه کاربرد هایی دارد؟

یکی از پرسش های مهمی که همواره برای عموم مصرف کننده ها مطرح است, این مهم است که سلفون چه کاربردی دارد و چرا با وجود نایلون و نایلکس، به سلفون نیاز است؟

بسته بندی و پوشاندن کالا های مختلف، همواره جزو دغدغه و موضوع های مهمی بوده است که انسان ها در طول تاریخ با آن سروکار داشته اند. با این حال، گاهی پیش می آید و لازم است که در عین بسته بندی و پوشاندن کالا، کاور و پوشش مورد نظر، چندان خود را نشان ندهد و زیبایی و جلوه های ظاهری کالا، از بین نرود. سلفون از جمله ابزار و گونه های بسته بندی است که دغدغه های یاد شده را پوشش می دهد.

کاربرد سلفون در صنایع دستی و زمینه های هنری و گرافیکی: یکی از دغدغه های همیشگی هنرمند ها و فعال های عرصه ی صنایع دستی, نگه داری از آثار ساخته شده و حفظ زیبایی آن ها در گذر زمان است. سلفون به دلیل ماهیت پلاستیکی, جنس و ویژگی های مربوط به پوشاندن کالا, گزینه ی خوبی برای نگه داری از آثار هنری به شمار می رود. گذشته از این, خاصیت و ویژگی شفاف بودن سلفون سبب می شود تا هم از کالا محافظت شود و هم جنبه های زیبا و ظرافت های آن از دید مخاطب و مشتری پنهان نماند.

ایلون و نایلکس چه هستند و چه تفاوتی با سلفون دارند؟

از آن جایی که به تفضیل در مقاله های پیشین راجع به نایلون سخن رانده ایم, در این جا به یادآوری همین نکته اکتفا می کنیم که نایلون, از پلی اتیلن سبک تولید و ایجاد می شود و همین موضوع است که کارکرد های خاص و متفاوتی نسبت به سلفون برای آن ایجاد می کند. همان گونه که می دانید, نایلون بیشتر برای تبلیغات, حمل و نقل کالا و البته بسته بندی به کار می رود.

نایلون شبرنگ چیست و چه تفاوتی با نایلون دارد؟

نایلون شبرنگ همان نایلونی است که به طور معمول از آن برای بسته بندی و وکیوم کردن بسته های فرآوره های گوشتی که در فروشگاه و سوپر مارکت موجود است, به کار می رود. نایلون های شبرنگ نسبت به دما حساس هستند و همین موضوع سبب شده تا در دمای بالا تغییر حالت بدهند که البته این خاصیت و ویژگی, نقش مهمی در استفاده از این نایلون در صنعت مواد غذایی و بسته بندی فرآورده های گوشتی نیز داشته است.

ایلکس از دیگر هم خانواده های نایلون است که بر خلاف نایلون, از پلی اتیلن سنگین ساخته و پرداخته می شود و همین سبب شده تا خشک باشد و مانند نایلون نرمی نداشته باشد. در خصوص دیگر تفاوت های نایلون و نایلکس می توانید به مقاله ی مربوطه رو کنید.

نایلکس به دلیل ساختار و فرآیند ساختی که دارد، بیشتر در صنعت هایی که به پلاستیک های ضخیم و مقاوم تر نسبت به سلفون نیاز دارند، به کار می رود. کیسه های فریزر، سفره های یک بار مصرف، کیسه های زباله، دست کش دندان پزشکی، کیسه های شیرینی و ساندویچ و مورد هایی این چنینی، از کاربرد های مختلف نایلکس هستند.

برای دانلود فایل مقاله ی «سلفون، نایلون و نایلکس چه تفاوتی دارند؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «سلفون، نایلون و نایلکس چه تفاوتی دارند؟».

 

  • کیسه برنج