در اینجا در مورد برنج و کیسه برنج صحبت می کنیم.

برنج؛ از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان

در اینجا در مورد برنج و کیسه برنج صحبت می کنیم.

برنج؛ از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان

نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند.
شواهد پیدایشی نشان می‌دهد که برنج در ۸۲۰۰–۱۳۵۰۰ سال پیش در دره رودخانه پرل چین سرچشمه گرفته‌است. پیشتر، اسناد باستانشناسی حدس می‌زدند که برنج در دره رودخانه یانگ تسه در چین اهلی شده باشد. برنج از آسیای شرقی، به مناطق جنوبی تر و آسیای جنوبی گسترش یافت. برنج توسط استعمارگران اروپایی از آسیای غربی به اروپا و آمریکا معرفی شد.

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

لیبل از جمله سازه های مهم و موثر تبلیغاتی است که نقش مهم و سازنده ای در جذب مشتری و جلب خشنودی او ایفا می کند. به همین دلیل نگارنده بر آن شد تا در این یادداشت به تحلیل نکته و یافته هایی کاربردی در این خصوص بپردازد.

  1. با مشتری مذاکره کنید

هیچ گاه تصور نکنید که از خواسته و تمایل های مشتری آگاه هستید. همواره با مشتری در تماس باشید، با او بحث و گفت و گو کنید و اطمینان حاصل کنید که هم مشتری دیدگاه و تصور درستی از خواسته ی خود دارد، هم شما به درستی از خواست و طرح مورد نظر او آگاه هستید

این جلسه باید با حضور و درخواست سازمان برگزار شود. مشتری کم تر تمایلی به این دست جلسه و نشست ها نشان خواهد داد. حال این پرسش مطرح می شود که چه موضوع ها و محور هایی باید در این جلسه مطرح و بررسی شوند:

  1. لوگو: لوگو نخستین المان لیبل است که باید در این جلسه به آن پرداخته شود و لازم است بیشترین تلاش برای هماهنگی لوگو و لیبل حاصل شود.
  2. جزئیات کالا: مشتری کم تر به آن چه که باید و لازم است که بر روی کالا درج شود توجه نشان می دهد. این وظیفه ی طراح است که از مشتری بخواهد تا برای درج جزئیات، آمار و ارقام مورد نیاز برای درج روی لیبل، او را همراهی کند. فراموش نکنید که لیبل و طراحی آن، پیش از آن که بر اعتبار و ارزش سازمان مورد نظر اثر گذار باشد، اعتبار و ارزش طراح و شرکت طراحی را نشانه می رود. پس لازم است شرکت طراح، بیش از مشتری به کار و اجرای آن بها بدهد.
  3. هر آنچه باید از مشتری دریافت کنید: طراح و شرکت مربوطه باید بتواند فایل، طراحی، اتود، پیش طرح و هر آنچه که به طرح مشتری مربوط است را از مشتری دریافت کند. گرچه ممکن است برخی از مشتری ها بدون هیچ گونه طرح اولیه به شرکت وارد شوند. با این حال در این مورد هم می توان از انگیزه و ایده هایی که الهام بخش مشتری در ایجاد طرح مورد نظر هستند، آگاه شد. گذشته از این، فراموش نکنید که برخی از مشتری ها چندان درک درستی از مورد های یاد شده ندارند و این وظیفه ی طراح است که بتواند به مخزن های درونی مشتری درباره ی طرح مورد نظر دست یابد. 
  4.  نوع بسته بندی: اطمینان حاصل کنید که بسته بندی مورد نظر با لیبل و طرح مورد نظر هماهنگی داشته باشد. چه بسیار لیبل های جذابی که به دلیل عدم بهره مندی از بسته بندی مناسب دیده نشدند. این خود مستلزم جلسه ای میان تیم های طراحی و تیم بسته بندی است.
  5. دانش برندینگ: بهتر است مشورت و جلسه ای مشترک میان تیم طراحی و بازاریابی نیز انجام شود تا طرح لیبل از نگاه بازاریابی نیز موثر و نافذ باشد.

لیبل

هم چون دیگر سازه های تبلیغاتی و چاپی، لیبل نیز آناتومی و ساختار تعریف شده ای دارد که به آن می پردازیم.

لیبل از سه جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: خط ایمن (خطی که بعد از خط تریم قرار می گیرد)، خط تریم (خط حاشیه) و ناحیه ی بلید (ناحیه ی بعد از خط تریم). همه ی آن چه که یک طراح طراحی می کند، در ناحیه ای که به وسیله ی خط ایمن محاط شده، قرار می گیرد.

توجه به خط و ناحیه های یاد شده سبب می شود تا طراح حساب شده تر عمل کند و طراحی از چارچوب تعریف شده تجاوز نکند. 

پایان به دیگر المان هایی که می توانند در طراحی لیبل لحاظ شوند می پردازیم و نکته های کاربردی در مرحله ی بعد از طراحی لیبل را، در مقاله ی آتی بررسی می کنیم.

عناصر کالا: بهتر است عناصر و مواد سازنده ی کالا در لیبل درج شوند. هر چه دقیق تر و شامل تر، بهتر.

گواهی نامه: گواهی نامه از جمله ابزار هایی است که شرکت و طراح های زیادی برای درج آن تمایل به نشان می دهند. با این حال، پیشنهاد نگارنده این است که از میان گواهی نامه های مختلف، بهتر آن است که گواهی مربوط با کالا بر روی لیبل درج شود.

پیشنهاد های کاربردی: بهتر است پیشنهاد، دستورالعمل و هر آنچه که مشتری را در خرید، مصرف و نگه داری کالا یاری می دهد، بر روی لیبل درج شود.

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

پول خوش بختی (میاره/ نمیاره)

بنا بر وعده ای که پیش از این دادیم، در این مقاله به مکانیزم حمایت از بازار داخلی برنج می پردازیم. پیش از هر چیز لازم است تا دو مفهوم "تولید کننده ی خالص برنج" و "مصرف کننده ی خالص برنج" را تعریف کنیم:

  1. تولید کننده ی خالص برنج: تولید کننده ی خالص برنج شخص حقیقی یا حقوقی است که تولید و فروش برنج او، از میزان خریدش، به مراتب بیش تر است.
  2. مصرف کننده ی خالص برنج: این عبارت در نقطه ی مقابل تعریف پیشین قرار می گیرد و بر شخص حقیقی یا حقوقی دلالت دارد که مصرف برنج او، از تولید و فروش برنجش، پیشی می گیرد.

ا اندکی توجه به دو تعریف یاد شده، در می یابیم که با اجرای سیاست های (یادتون هست سیاست ها چی بودند؟؟؟) حمایت از بازار برنج داخلی، گروه اول سود می برد و گروه دوم، ضرر می کند و این جاست که در می یابیم "از حرف تا عمل .......".

حال بیایید نگاهی به سیاست های حمایت از ، در عرصه کاربرد داشته باشیم.

  1. افزایش قیمت، کنشی ضد مصرف است و با کاهش مصرف، تولید را افزایش می دهد. از آن جایی که برنج غذای اصلی عمده ی مردم جامعه، به ویژه قشر فقیر است، افزایش قیمت برنج سبب آسیب زدن به این قشر می شود، گرچه تولید کننده از آن سود می برد و سبب افزایش رفاه و سطح کیفی زندگی کشاورز می گردد. گذشته از این، با افزایش قیمت تولید برنج، کشاورز و تولید کننده، به استفاده از نیروی کار بومی و البته غیر متخصص که دستمزد کم تری طلب می کند، رو می آورد. همین عامل در بلند مدت سبب افزایش سطح رفاه و اشتغال اهالی غیر شهری و تولید کننده های بومی برنج می شود. گرچه تامین برنج برای دیگر قشر ها، مشکل خواهد شد.
  2. کاهش قیمت، کنشی ضد تولید است و سبب بی میل شدن کشاورز و تامین کننده، نسبت به تولید برنج می شود. از سویی دیگر، با کاهش تولید برنج، هم چون نمونه ی پیشین، بخش کلانی از مردم جامعه، از این ماده ی حیاتی محروم خواهند شد. از سویی دیگر، تولید و کاشت برنج، تنها منبع درآمد کشاورز است و از آن جایی که کاهش قیمت برنج، کاهش تولید آن را به همراه خواهد داشت، در نهایت خود به کاهش درآمد کشاورز منتهی می گردد و روشن است که همین مسئله چه پیامد هایی برای دیگر بخش های تولیدی و اقتصادی جامعه به همراه خواهد داشت.

دو مورد یاد شده در می یابیم که حمایت از بازار داخل، بیش از هر چیز به ساختار و مکانیزم های اقتصادی-اجتماعی حاکم بر کشور وابسته است که اگر «تدبیری» برای بهبود آن اندیشه نشود، نمی توان «امیدی» به آینده ی روشن آن داشت.

حال بیایید موضوع بحث شده را از لنز جهانی بررسی کنیم.

برای کشور های صادر کننده ی برنج: با افزایش قیمت، اشتغال، سطح رفاه و مالی کشور افزایش خواهد یافت و رشد خواهد کرد. هم چنین با ایجاد اشتغال و درآمد زایی در بخشی از جامعه، درآمد ایجاد شده درون جامعه به گردش خواهد افتاد و به دیگر زمینه های اقتصادی تزریق خواهد شد که در نهایت رشد اقتصادی کشور را نوید می دهد.

کشور های وارد کننده ی برنج: با افزایش قیمت، سطح رفاه و درآمد مردم کاهش خواهد یافت که این خود به افزایش قیمت ها در دیگر گروه های کالایی و در نهایت بیکاری، تورم و رکود اقتصادی منتهی می گردد. فراموش نکنیم که برنج غذای اصلی مردم جهان است و با افزایش قیمت، شاید مصرف آن کاهش پیدا کند، ولی صفر نمی شود.

در این مقاله به تحلیل دو سیاست یاد شده در زمینه ی کنترل بازار برنج و حمایت از بازار برنج داخلی پرداختیم و دانستیم که گرچه در تئوری آسان و جذاب است، ولی در عمل چالش های گسترده و مبهمی پیش روی این مهم قرار دارد. در مقاله ی آتی، نگارنده قصد دارد تا نگاهی به آینده ی بازار برنج و سیاست های مقتضی و مربوط به آن بپردازد.

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

شاید شما هم به این فکر افتاده باشید که:

  • چه عامل هایی بر قیمت گذاری برنج اثر گذار هستند؟
  • چرا قیمت برنج های مختلف با هم تفاوت دارد؟
  • چه چیزی سبب می شود برنج ارزان تر یا گران تر تولید شود؟
  • قیمت و تولید برنج چه نقشی در اقتصاد کشور و جهان ایفا می کند؟
  • چگونه می توان برنج با کیفیت، بیشتر و با قیمت ارزان تر تولید کرد؟

پرسش های یاد شده، محور مطلب هایی هستند که نگارنده قصد دارد در این مقاله و مقاله ی بعدی، به آن ها بپردازد.

کی به فکر خویشه ...

مثل همه ی بازار های جهان، در این بازار هم هر کسی سعی دارد سود و منفعت بیشتری برای خودش ایجاد کند.

کشاورز، مصرف کننده، دولت، صنعت چاپ و بسته بندی، دلال، فروشگاه و حمل و نقل، همه در صدد هستند تا میزان ممکن، حاشیه ی سود خود را افزایش دهند و این نه تنها مربوط به بخشی از جهان، که در همه ی بازار های برنج جهان، نمودار است.

با این حال، عمده ی این نگرانی ها و رقابت ها، در بازار های محلی ایجاد می شود. برای نمونه، می توانیم به تفاوت قابل توجه بهای برنج در میان کشور های مختلف از جمله ژاپن، کره و ترکمنستان اشاره کنیم. بهای برنج در بازار های داخلی این کشور ها، در میزان بالاتری نسبت به دیگر نقطه های جهان قرار دارد که البته نرخ بالای تولید ناخالص داخلی و واردات، اثر عمده ای بر افزایش بهای تمام شده ی آن داشته است.

از بازار داخلی: چرا و چگونه؟

روشن است که شرایط اقتصادی جامعه و بازار داخلی، بی تاثیر از افزایش قیمت برنج نخواهد بود و در بلند مدت، پیامد های منفی آن بر اقتصاد هر کشوری، پدیدار خواهد گشت. نگارنده یکی از راه کار های مهم در این بخش را، پشتیبانی از بازار داخل می داند که البته روش و چارچوب خاص خود را دارد.

در کل دو رویکرد برای کنترل بازار داخلی در برابر بازار خارجی وجود دارد:

  1. کاهش قیمت در تقابل با افزایش قیمت: در این رویکرد، زمانی که بهای تولید و تامین برنج افزایش می یابد، دولت با کاهش قیمت برنج داخلی، نه تنها از تولید کننده ی داخلی حمایت می کند، که از واردات برنج و خروج ارز نیز پیش گیری می نماید.
  2. افزایش قیمت در تقابل با کاهش قیمت: در این رویکرد، با ارزان شدن برنج در بازار جهانی، دولت بهای برنج داخلی را افزایش می دهد تا هم از قاچاق آن جلوگیری کند و هم در مقابل واردات برنج، از تامین کننده ی داخلی حمایت کند.

های یاد شده، به شکل و از روش های مختلفی انجام می گیرند و دخالت و تعامل های بخش خصوصی و دولتی در هر یک و بسته به هر کشور، متفاوت است. برای نمونه، کشور هایی هم چون ویتنام، اندونزی و هند، سازمان و نهاد های خصوصی را تشکیل داده اند که هر یک در بخشی از زنجیره تامین برنج جای دارند و با پیاده سازی چارچوب های اعلام شده از سوی دولت، بر روند تولید، تامین، واردات و صادرات برنج (به نفع تولید کننده ی داخلی)، نظارت و اعمال نفوذ می کنند. شرکت NFA در فیلیپین، VINAFOOD در ویتنام، و بنگاه غذا در هند، از جمله نمونه های قابل گفت و گو هستند.

ز حرف تا عمل فاصله بسیار است

با این حال، اعمال سیاست های یاد شده و حمایت از تولید کننده های داخلی برنج، به این سادگی نیست و هم چون هر موضوع دیگری، چالش و دغدغه های خاص خود را دارد که نگارنده در مقاله ی بعدی آن را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد داد.

آن چه در آینده خواهید خواند ...

آیا افزایش قیمت برنج به تنهایی می تواند سبب رفاه قشر کشاورز شود؟

آیا رفاه یک قشر به تنهایی، رفاه همه ی جامعه را در پی خواهد داشت؟

چرا با وجود سازنده بودن هدف (حمایت از تولید داخل)، اغلب همکاری سازنده و سینرژی لازم رخ نمی دهد؟

برای دانلود فایل مقاله ی «چه کسی کیسه ی برنج مرا جا به جا کرد (1): بازار برنج»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «چه کسی کیسه ی برنج مرا جا به جا کرد (1): بازار برنج»

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

 

بسته بندی ترکیب آشنایی است که سال ها آن را شنیده ایم و در زندگی روزمره به کار گرفته ایم. با این حال شاید کمتر از تاریخ و چگونگی پیدایش آن خبر داشته باشیم. در این مقاله سعی داریم نگاهی کوتاه بر چگونگی پیدایش بسته بندی و سپس نکته های مهم و کاربردی در طراحی بسته بندی مناسب، داشته باشیم.

همه چیز از ناپلئون شروع شد

بسته بندی صنعتی (آن گونه که امروز می شناسیم)، نخستین بار در سال 1805 و برای ارتش ناپلئون بناپارت معروف طراحی شد. این بسته بندی، گونه ای بسته بندی فلزی بود که برای غذا های کنسرو شده به کار می رفت.

س از این، در سال 1817، بسته بندی های کاغذی و مقوایی در انگلستان رایج شدند و در نهایت جعبه های مقوایی تاشو، در سال 1879 به بازار نفوذ کردند. رفته رفته این حرفه رشد کرد و گسترش یافت و در سال 1952، مدرسه ی ایالتی میشیگان، رشته ی تحصیلی جدیدی را به نام طراحی و بسته بندی معرفی، و جامعه ای از دانش آموخته های این رشته را روانه ی بازار و صنعت کرد.

امان از دست آمریکا

بر خلاف طراحی و بسته بندی که زایشی، سلیقه ای و خود جوش داشت، برچسب زدن بر روی کالا، قوطی و جعبه های مختلف، نخستین بار در ایالات متحده آمریکا اجباری شد. تولید کننده ها ملزم بودند همه ی اطلاعات و داده های مورد نیاز و ضروری را بر روی این برچسب ها درج نمایند. در نهایت این حرکت مسیر خود را ادامه داد و به نمای امروزی اش دست یافت.

بندی چیست؟

بر اساس تعریف موسسه ی استاندارد ایران، بسته بندی، ظرف یا محافظی است که از لحظه ی تولید تا لحظه ی مصرف، از کالا نگهداری کند. می دانیم که این تعریف جامع و کلی است. در اصل مراد از نگهداری، پیش گیری از هر گونه آسیب دیدن است که البته آسیب ها شکل های گوناگون دارند.

بسته بندی و تبلیغات

اگر شما هم مانند خیلی از مصرف کننده ها نسبت به کارکرد های مهم طراحی و بسته بندی در بازاریابی و فروش نا آگاه هستید، کافی است سری به یک فروشگاه بزنید و برند و طراحی های مختلف از یک کالا را مشاهده و اثر آن ها بر تصمیم خود را ارزیابی نمایید. گذشته از این، از آن جایی که نگارنده در این مورد بسیار داد سخن در داده است، تنها به آوردن ارجاع هایی از یادداشت های پیشین نگارنده در این باره اکتفا می کنیم و قضاوت را به خواننده وا می سپاریم.

و بسته بندی مواد غذایی

  1. انتخاب قالب مناسب: بسته به جنس و نوع کالا، باید قالب بسته بندی مناسبی برای کالای خود در نظر بگیرید.

پارچه مناسب تر است یا کاغذ؟

کاغذ مناسب تر است یا پلاستیک؟

پلاستیک مناسب تر است یا شیشه؟

شیشه مناسب تر است یا گونی؟

پاسخ پرسش های یاد شده، همه به تحلیل، دریافت و شناخت تامین کننده از بسته بندی کالا و البته خود کالا بستگی دارد. توجه به محل نگهداری کالا از دیگر مورد هایی است که بر گزینش قالب بسته بندی اثر گذار است. برای نمونه اگر قرار است کالایی درون انباری و یا در شرایط رفت و آمدی زیاد استفاده شود، بهتر است قالب آن از شیشه نباشد.

 

  1. شفاف یا مات

آیا لازم است که محتوای درون بسته بندی قابل دیدن باشد؟ پاسخ این پرسش بستگی زیادی به نوع کالا دارد. اگر کالا از جنس مواد غذایی است، بهتر است که بسته بندی شفاف و به گونه ای باشد که بتوان بدون باز کردن بسته بندی، درون مایه ی آن را نگاه و بررسی کرد. حبوبات، آجیل و دیگر ماده های مشابه، در این دسته جای دارند.

و طراحی

برای بسته بندی ماده های غذایی، رنگ های اشتها آور هم چون زرد، نارنجی و قرمز پیشنهاد می شود. گرچه نگارنده هر گونه ساده انگاری درباره ی رنگ بندی و ترکیب رنگ را چه در طراحی و چه در بسته بندی نفی می کند و باور دارد که طراح باید درک و شناخت درستی از تناسب میان رنگ و جنس، بسته بندی و مصرف کالا داشته باشد.

در پایان، این توصیه ی نگارنده را فراموش نکنیم که «بر خلاف گذشته، امروز طراحی و بسته بندی، نه یک "شاید"، که "باید" هر کسب و کاری است و بی توجهی به آن، پیامد های منفی برای کسب و کار به همراه خواهد داشت».

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

شاید شما هم بار ها عابر و مشتری های مختلف را در خیابان، پیاده رو، اتوبوس، تاکسی و مترو دیده باشید که کیسه های رنگارنگ و مختلف از برند و کالا های متفاوت را در دست دارند.

اگر شما هم چون نگارنده طرفدار محیط زیست و کاهش استفاده از پلاستیک، کاغذ و دیگر منبع های طبیعی باشید، در ابتدا از خود می پرسید:

"چه ضرورتی دارد که این همه ماده ی طبیعی، هزینه، زمان و انرژی برای طراحی و ساخت این بسته بندی های مختلف و رنگارنگ تلف شود؟"

همیشه پای پول در میان است ...

با وجود این که دیدگاه یاد شده درباره ی محیط زیست و استفاده از منبع های طبیعی درست و بر منطق منطبق است، با این حال کسب و کار قانون و چارچوب خاص خود را دارد.

کافی است گشتی در شهر بزنید تا دریابید که صد ها تامین کننده، برای کالا و سرویسی یکسان و هم گون در حال رقابت هستند. در این فضای متلاطم، تنها دانش بازرگانی و برندینگ است که می تواند اندکی فضای تنفس برای مدعی های این عرصه فراهم کند.

یسه و بسته بندی در قامت بازاریاب موبایل

پاراگراف بالا تنها بخشی از این بازار را زیر لنز برد. با این حال، همان سطح شهر که بی شمار تامین کننده و فروشنده را در خود جای داده، هزار ها مشتری و متقاضی را در کنار آن دارد که می کوشند تا سوزن کالای مورد نظر خود را در این انبار کاه بیابند. بنا بر این، در هر لحظه و هر موقعیتی، بی شمار فرصت های خرید و مبادله وجود دارند که اگر به خوبی شناخته و به سمت تامین کننده هدایت شوند، می توان امید داشت که سازمان بتواند جایگاه نسبتا خوبی را در بازار بیابد.

کیسه و بسته بندی های کالا، مشتری را به بازاریاب همراه سازمان تبدیل می کنند که در بد ترین حالت، مشتری در مسیر مغازه (سازمان) تا خانه، خواسته یا ناخواسته به تبلیغ سازمان مورد نظر مشغول خواهد بود.

به این ترتیب مشتری با استفاده از بسته بندی و کیسه ی کالا، بدون دریافت هیچ هزینه ای، به عنوان بازاریاب سیار سازمان عمل می کند.

راموش نکنید:

  1. طراحی و بسته بندی کالای شما از چشم مخاطب و عابر و مردم تیز بین سطح شهر، دور نخواهد ماند. پس توجه داشته باشید که تبلیغ، طراحی و بسته بندی کالای شما، پیام روشن، درست و جذابی را به مخاطب و مشتری های آتی منتقل کند که اگر نه، مشتری های آتی را از دست خواهید داد. بی شمار هستند مشتری هایی که تنها با دیدن بسته بندی و طراحی مخصوص یک تامین کننده، فکر مراجعه به او را از سر بیرون کردند و به رقیب رو آوردند.
  2. سعی کنید کیسه و بسته بندی کالای شما، حتی پس از خرید هم قابل استفاده باشد. این گونه مشتری کیسه و بسته بندی را دور نخواهد انداخت و در خرید های آتی نیز از آن استفاده خواهد کرد و همین سبب می شود تا به مرتبه های متعدد، برای کالای شما بازاریابی و تبلیغ رایگان انجام گیرد.
  3. اطمینان حاصل نمایید که عمده ی اطلاعات و داده های ارتباطی شما بر روی کیسه و بسته بندی کالا درج شده باشد. تنها آگاه شدن از برند کافی نیست و بهتر است راه های ارتباطی تا حد امکان در دسترس باشد. تصور کنید شخصی در مترو یا تاکسی بسته بندی کالای شما را می پسندد و تصمیم می گیرد از شما خرید کند. اگر امکان گفت و گو با مشتری فراهم نباشد، و اگر راه های ارتباطی بر بسته بندی درج نشده باشند، حال مشتری چه گونه می تواند شما را بیابد؟؟؟

ا وجود همه ی عامل های یاد شده، فراموش نکنیم که بسته بندی در هر شکل و حالتی، نیازمند مصرف قابل توجه منبع های طبیعی به ویژه پلاستیک (نفت) و کاغذ (درخت) است. با مصرف بهینه و مدیریت شده ی این فرآورده ها، نه تنها از نگاه اقتصادی که از نگاه زیست محیطی نیز پیشرفت چشم گیری خواهیم داشت.

برای دانلود فایل مقاله ی «بازاریاب موبایل: چرا برای کالا کیسه و بسته بندی طراحی کنیم؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

هر خرید موفقی، با پرسش های هوش مندانه و مناسب آغاز می شود. خرید کیسه برنج نیز یکی از همین مورد ها است که حساسیت و چالش های خاص خود را دارد. در این مقاله نگارنده به دغدغه و پرسش های مورد نظر برای خرید کیسه برنج می پردازد.

پرسش های رایج هنگام انتخاب بسته بندی و کیسه برنج، حول سه محور قرار می گیرند:

قیمت: کدام بسته بندی و کیسه ارزان تر است؟ بستگی به جنس، ماده های به کار رفته و شیوه ی تهیه ی بسته بندی و کیسه دارد.

عملکرد (کیفیت): کدام بسته بندی و کیسه در مقابل فشار، حرارت و آسیب، مقاوم تر است؟ هم چون مورد پیشین، به جنس کیسه و شیوه ی تولید آن بستگی دارد.

محیط زیست: کدام بسته بندی برای محیط زیست مناسب تر است؟ این مورد هم به مواد اولیه و خام به کار رفته در تولید کیسه و بسته بندی آن وابسته است. عمده ی نگرانی ها در این بخش، متوجه بازیافت و امکان استفاده ی دوباره از کیسه است.

ادامه به بسط و بررسی هر مورد می پردازیم.

  1. قیمت: جنبه و بعد های گوناگونی از کیسه و گونه ی بسته بندی آن بر قیمت تمام شده اثر گذار هستند. ضخامت و قطر پارچه ی به کار رفته و دسته ی کیسه، جزو مهم ترین شاخص ها برای این مورد هستند. در کل می توانیم بسته بندی و کیسه ها را (به ترتیب کیفیت)، در چهار مورد بخش کنیم:

  • کیسه ی پلاستیکی

  • کیسه ی کاغذی

  • کیسه پلی پروبیلن بافته نشده

  • کیسه ی کالیکو

کیسه: ثبات و انسجام کیسه بسیار بر عملکرد آن اثر گذار است. کیسه ای که به راحتی پاره شود، خراش بردارد و آسیب ببیند، کیسه ی مناسب و مرغوبی نیست.

امکان پرینت بر روی کیسه: یکی از مهم ترین گزینه ها برای انتخاب کیسه ی برنج (بیشتر از سوی تامین کننده)، امکان چاپ و طراحی لوگو و دیگر اطلاعات مورد نیاز بر روی کیسه است. هر چه کیسه امکان بیشتری برای چاپ و طراحی انواع اطلاعات و تصویر ها را فراهم آورد، بیشتر مورد پسند تامین کننده ها قرار می گیرد که از این دیدگاه، کیسه های صنعتی و کاغذی، در اولویت نخست قرار دارند.

  1. محیط زیست: این بخش را می توانیم در دو بخش جدا گانه ی کیسه های کاغذی و کیسه های پلاستیکی بررسی کنیم. در ادامه به فایده و ضرر هر یک در این زمینه می پردازیم.

کیسه های کاغذی

فایده

  • از نظر استاندارد های محیط زیست، قابل بازیافت و تحلیل هستند.
  • قابل استفاده ی دوباره هستند.
  • حجم بیشتری را درون خود جای می دهند.

ضرر

درخت های زیادی برای تولید کاغذ قطع می شوند.

تولید و بازیافت این کیسه ها، مواد شیمیایی زیادی نیاز دارد.

فرآیند تولید آن انرژی زیادی نیاز دارد.

های پلاستیکی

فایده

  • برای تولید به انرژی کم تری از کیسه های کاغذی نیاز دارد.
  • تولید کیسه های پلاستیکی انتشار امواج کم تری دارد.
  • در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

ضرر

  • از نفت تولید شده و قابل استفاده ی دوباره نیست.
  • برای نوبت های محدودی قابل بازیافت هستند و پس از مدتی، خاصیت پلاستیکی خود را می بازند.
  • کیسه های پلاستیکی زمان زیادی برای بازیافت نیاز دارند و افزون بر این، بازیافت آن ها به محیط زیست آسیب می زند. آلودگی هوا، به خطر افتادن زندگی حیات وحش و آلودگی آب و دریا، از جمله آسیب های بازیافت و نابودی فرآورده های پلاستیکی هستند.

 

در پایان ...

همان گونه که در یافتیم، هر یک از مورد های یاد شده، فایده و البته آسیب هایی دارند. با این حال، به لطف تکنولوژی و پیش روی دانش، می بینیم که روزانه کالا های بهتری در صنعت های گوناگون پدیدار می شوند که افزون بر کیفیت و قیمت مناسب، مصرف و بازیافت به صرفه ای دارند. با این حال، تجربه و بازار نشان داده است که کیسه های پلی پروبیلن، گزینه ی بهتری نسبت به دیگر مورد ها هستند.

برای دانلود فایل مقاله ی «چگونه کیسه برنج مناسب انتخاب کنیم؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «چگونه کیسه برنج مناسب انتخاب کنیم؟»

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

کیسه های پلی پروپیلن بافته شده با پلی پروپیلن بافته نشده چه تفاوتی دارند؟

در مقاله ی پیشین به بحث کیسه های پلی پروپیلن پرداختیم و دانستیم که این کیسه ها، افزون بر این که دوست محیط زیست هستند، به دلیل ضد آب بودن، مقاوم بودن در برابر فشار و عامل های نفوذ کننده، به گزینه ای مناسب برای استفاده در صنعت های مختلف از جمله صنعت غذا و کشاورزی (کیسه برنج)، بدل شده اند.

در این مقاله به تحلیل و مقایسه ی دو گونه ی بافته شده و بافته نشده از کیسه های پلی پروپیلن می پردازیم.

ی بردن به بافته شده و بافته نشده بودن پلی پروبیلن به کار رفته در کیسه های لمینتی، چندان کار سختی نیست. کافی است نگاهی به درون کیسه داشته باشید. اگر تار و پود کیسه طرحی شطرنجی و قائم الزاویه دارند، پلی پروبیلن بافتنی است و اگر طرح یک دست و ساده داشته باشند، کیسه از پلی پروبیلن بافته نشده ساخته شده است.

هم چون نخ و پشم که گونه های مختلفی دارند، پلاستیک هم جنس و ویژگی های متفاوتی دارد که بر اساس این ویژگی ها، به دسته های مختلف بخش می شود. برای نمونه، ما می دانیم که همه ی نخ ها طبیعی هستند، ولی بخشی از آن ها از حیوان و برخی دیگر از گیاه به دست می آیند. همین مورد درباره پلاستیک و به دنبال آن کیسه های پلاستیکی از جمله کیسه ی پلی پروپیلن نیز نمود دارد.

دو گونه ی کیسه های بافته شده و بافته نشده ی پلی پروپیلن، از پلاستیک قابل بازیافت تولید می شوند و تفاوت در فرآیند تولید آن ها است. کیسه های پلی پروپیلن بافته شده، به روش سنتی (بافتن) ایجاد می شوند که البته دوام و ماندگاری بالایی دارند. برای ساخت این کیسه ها، ابتدا مولکول های پلی پروپیلن پرس می شوند و به صورت نخ در می آیند، سپس از این نخ ها برای تولید کیسه استفاده می شود. این نوع کیسه بیشتر برای مصرف در صنعت های غذایی هم چون کیسه برنج، کیسه ذرت، حبوبات و مورد هایی از این دست به کار می رود. این کیسه ها تمیز، مقاوم و ساده-دوز هستند.

کیسه های پلی پروپیلن غیربافتنی، از چسباندن فیبر های پلی پروپیلن ایجاد می شوند. برای ساخت این کیسه ها، ابتدا پلمیر ها در محفظه ای از گرما و هوا قرار می گیرند و به شکل نخ و کرک (هم چون شیوه ی تولید پشمک) در می آیند، سپس این نخ و کرک ها بین غلتک های داغ قرار می گیرند که در نهایت به شکل کیسه ای یکپارچه در می آید. از نکته های مربوط به این پارچه ها، می توانیم به ماندگاری بلند مدت رنگ و طرح آن اشاره کنیم که آن را به گزینه ای مناسب برای کارکرد های گرافیکی بدل کرده است.

شده یا بافته نشده: کدام بهتر است؟

اگر هدف شما تنها استفاده از کیسه برای مصرف های رایج، از جمله کیسه برنج و مواد غذایی است، هر دو مورد مناسب و مقرون به صرفه هستند. با این حال اگر هدف شما مصرف عمده و کلان است، بد نیست دو مورد را خاطر نشان کنیم:

  1. کیسه های پلی پروپیلن بافته شده، از کیسه های بافته نشده گران تر هستند و این خود به دلیل ساختار و سازوکار تولید آن ها است. پس اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید، کیسه های بافته نشده گزینه ی بهتری هستند.

  2. اگر طراحی کیسه شما جزئیات هنری و چاپی زیادی دارد، کیسه های بافته نشده گزینه ی بهتری برای شما به شمار می روند و جزئیات چاپی را بهتر نمایش می دهند.

توجه به ویژگی های متنوع و گسترده ی این کیسه ها، نگارنده انتظار دارد که استقبال از آن ها در زمینه های گوناگون افزایش یابد و همین سبب می شود تا مشتری و البته تامین کننده های زیادی برای استفاده از این کالا پا به عرصه ی رقابت نهند. پس هرچه سازمان ها زودتر به این عرصه ورود کنند، سهم بیشتری از آینده خواهند داشت.

برای دانلود فایل مقاله ی «کیسه های پلی پروبیلن بافته شده با پلی پروبیلن بافته نشده چه تفاوتی دارند؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «کیسه های پلی پروبیلن بافته شده با پلی پروبیلن بافته نشده چه تفاوتی دارند؟»

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

کسب و کار خانگی تان را راه اندازی کنید

با استمرار حرکت رو به جلو و فزاینده ی تکنولوژی، بیم آن می رود که ماشین ها رفته رفته جای انسان ها را بگیرند و نیرو های انسانی گوناگون، به ویژه قشر کارگر، زندگی شغلی خود را در معرض تهدید های مختلف بیابد. با وجود همه ی تهدید ها و پیامد ها، نگارنده فرصت هایی هم در این عرصه می یابد. برای نمونه می توانیم به کسب و کار های خانگی در عرصه ی بسته بندی اشاره کنیم. برگ میوه، مربای خانگی، حبوبات و حتی برنج و دیگر ماده ها و فرآورده های غذایی خانگی، از جمله نمونه هایی هستند که به لطف تکنولوژی و ماشین های پیشرفته و البته چابک، رشد قابل توجهی داشته اند.

بندی یا مواد نگه دارنده، پرسش این است...

گرچه صنعتی شدن و اتوماسیون، زندگی را برای بشر ساده و سریع کرده است، با این حال پیامد هایی هم به همراه داشته است که یکی از آن ها، بحث نگه داری مواد غذایی است.

همان گونه که می دانیم، نگه داری مواد غذایی، گرچه سبب ماندگاری بیشتر و بهتر غذا و خوراکی می گردد، اما اثر های جانبی قابل توجهی برای سلامتی دارد که اغلب از دید و توجه مصرف کننده دور می ماند. از بین رفتن منبع های معدنی، ماده های مقوی و طعم ماده ی خوراکی، تنها بخشی از پیامد های استفاده از مواد نگه دارنده هستند.

در این مقاله نگارنده قصد دارد تا با معرفی و بررسی شیوه های مختلف بسته بندی که پیامد و اثر جانبی کمتری دارند، مخاطب را نسبت به این موضوع آگاه سازد.

رو خفه کن

عمده ی روش های بسته بندی، با هدف نابودی باکتری انجام می گیرند و ابزار مورد نظر برای این موضوع، گرفتن اکسیژن از کالا و بسته بندی است. با ممانعت کردن از ورود اکسیژن به بسته بندی، باکتری ها کشته می شوند و رشد نمی کنند.

سه روش عمده برای بسته بندی (با کم ترین میزان مواد نگه دارنده) وجود دارد که عبارتند از:

  1. تغییر دادن میزان اتمسفر بسته
  2. کنترل کردن میزان اتمسفر درون بسته
  3. بسته بندی وکیوم

در ادامه هر یک را بررسی می کنیم.

دادن میزان اتمسفر بسته

این روش که به اختصار آن را MAP می نامند، بر کاهش اکسیژن بسته تمرکز دارد. در این روش میزان اکسیژن داخل بسته بندی به کم ترین میزان می رسد و با دیگر گاز هایی که کم ترین میزان اکسیژن را دارند، جای گزین می گردد. کربن دی اکسید و نیتروژن، دو جایگزین عمده برای این منظور هستند که میزان آن در ماده های غذایی و بسته بندی های مختلف، متفاوت است.

  1.  کنترل اتمسفر بسته بندی

روش نخست بیشتر در زمان بسته بندی کاربرد دارد و پس از آن، فایده ای نخواهد داشت. به این دلیل که پس از بسته بندی، کالا و ماده ی غذایی دوباره تنفس خواهد داشت و همین تنفس سبب رشد باکتری ها خواهد شد. به همین سبب برای ماندگاری های بالا تر، از روش دوم یا CAP استفاده می شود. در این روش، افزون بر وارد کردن گاز های جاذب اکسیژن به بسته بندی کالا، رطوبت و حرارت کالا نیز کنترل می شود تا سلامت آن هم چنان پس از بسته بندی نیز پایدار باشد.

  1. VAC

در این روش که "وکیوم" نام دارد، هوای داخل بسته تا حد امکان تخلیه می گردد و مشخص است که این فرآیند هیچ گاه به صورت کامل رخ نخواهد داد و همواره درصدی از هوا (هر چند بسیار اندک)، درون بسته بندی کالا وجود خواهد داشت. با خروج اکسیژن از داخل بسته، ارگانیسم های درون آن فرصت تنفس و در نتیجه رشد را از دست خواهند داد. هم چنین نبود اکسیژن، از اکسیده شدن کالا و ماده ی غذایی پیش گیری می کند و همین سبب ثابت ماندن رنگ ماده ی غذایی می شود.

رچه هر سه مورد یاد شده، جزو بهینه و به صرفه ترین روش های نگه داری ماده های غذایی هستند، اما فراموش نکنیم که هر ماده ای برای بقا و حفظ فایده و ارزش هایش، به فضا و اکوسیستم طبیعی خود نیاز دارد که اگر از آن سلب یا دگرگون شود، خاصیت و فایده ی نخستین خود را می بازد. پس بهتر است تا جایی که امکان دارد، از ماده های غذایی تازه استفاده کنیم و روش های نگه داری را بیشتر برای مورد های به جا و درستش (صادرات، انتقال مواد غذایی به منطقه های محروم و دور از دسترس و دیگر مورد های مشابه)، به کار بگیریم.

برای دانلود فایل مقاله ی «چگونه با بسته بندی کسب و کار خانگی راه اندازی کنیم؟»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «چگونه با بسته بندی کسب و کار خانگی راه اندازی کنیم؟»

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

در مقاله های پیشین دانستیم که بسته بندی، لباس و خانه ی کالا به شمار می رود. دانستیم که صدای بسته بندی از صدای فروشنده بلند تر است و این کالاست که در نهایت باید خود را به فروش برساند. از سویی دیگر، آگاه شدیم که بهتر آن است که نه طراح، که طرح حرف و حدیث خودش را به گوش مخاطب برساند. در این مقاله به دو زیر گروه مهم از طراحی و بسته بندی می پردازیم:

از آن جایی که در یادداشت های پیشین به میزان کافی به این مورد پرداخته ایم، حال تنها نگاهی بر آن داریم و توجه مان را برای مورد دوم صرف می کنیم.

اگر سودای فعالیت کشوری در سر دارید، این گروه را می توان به زیر مجموعه های متعدد بخش کرد. برای نمونه، اگر تولید کننده ی برنج هستید و به نقطه های مختلف ایران برنج صادر می کنید، می توانید متناسب با شرایط آب و هوایی، فرهنگی، حمل و نقل و دیگر عامل های موثر، به طراحی و بسته بندی کیسه و گونی های برنج بپردازید. توجه به شرایط نگه داری، شرایط فروش، جذابیت برای مشتری، سادگی در استفاده و بازیافت، از عامل های موثر در این مورد هستند.

بسته بندی و طراحی صادراتی

طراحی و بسته بندی صادراتی ملاحظاتی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  1. الزام های قانونی و گمرکی: اطمینان حاصل کنید که طراحی و بسته بندی کالای شما، منافی چارچوب و قانون های تدوین شده ی صادرات و گمرک، نباشد. بهتر آن است که پیش از طراحی و بسته بندی کالا، نگاهی بر قانون و چارچوب های حقوقی مربوط به صادرات کالای خود داشته باشید تا کالا از مرز روانه ی کارخانه نشود.
  2. شرایط حمل و نقل: در نظر داشته باشید که پس از مرز و خروج از کشور، کالا چه مسیری طی می کند و یا از اساس طراحی و بسته بندی شما می تواند از کارگاه تا مقصد برون مرزی، از کالا نگه داری کند و در عین حال پایدار بماند. مبادا کامیون خالی از کالا به مقصد برسد (یعنی چی؟؟؟)
  3. کالای خود را در شهر بیگانه تنها رها نکنید: اطمینان حاصل کنید که کالای شما، مطابق و در هماهنگی کامل با دیگر کالاهای مشابه در بازار رقیب و خارجی است. پیشنهاد می کنم قبل از طراحی و بسته بندی کالای صادراتی، دست کم یک بار نگاهی به طراحی و بسته بندی کالا های مشابه خارجی انداخته باشید. این کار سبب می شود تا با اعتماد به نفس بیش تری دست به طراحی و بسته بندی بزنید و هنگام عرضه و ارائه ی کالای خود، عرق سرد بر پیشانی نداشته باشید.
  4. فید بک یادت نره: آخرین و البته مهم ترین گام در طراحی و بسته بندی کالا، این است که با دریافت فید بک از مشتری و مخاطب های کالا، مسیر را برای طراحی، بسته بندی و صادرات کالاهای بعدی هموار سازیم.

اگر گام پایانی انجام نشود، در حقیقت شما هیچ کاری انجام نداده اید".

کاهش ارزش پول ملی که به دنبال نوسان های بازار ارز (دلار)، طلا و سکه پدیدار شد، با کاهش دستمزد و دریافتی های کارگر ها و کارمند ها، نیروی کار داخلی را ارزان کرده و همین موضوع، پنجره های گسترده و متعددی به سمت بازار های جهانی و صادرات کالای ایرانی فراهم آورده است. با این حال، هم چون هر پروژه و رویدادی، این موضوع نیز مرحله و پیش نیاز های خاص خود را دارد که در این یادداشت به یکی از آن ها پرداختیم. بر خلاف باور عموم، نگارنده صرف وقت برای پژوهش را صرفه جویی در هزینه و عدم تلاش برای پژوهش را معادل از دست رفتن سرمایه و "بی گدار به آب زدن" می یابد.

برای دریافت فایل مقاله ی «سفرت به خیر اما: بسته بندی داخلی و صادراتی»، بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی «سفرت به خیر اما: بسته بندی داخلی و صادراتی»

 

  • کیسه برنج
  • ۰
  • ۰

برنج و امنیت غذایی

با وجود رشد اقتصادی و پیشرفت های تکنولوژیکی گسترده، هنوز جهان با بحران غذایی مواجه است و عده ی زیادی از مردم جهان از فقر غذایی رنج می برند. بحران یاد شده نگارنده را بر آن داشت تا با بررسی نظام عرضه و تقاضای برنج در جهان، ابتدا به آسیب شناسی این نظام و سپس ارائه ی راه کاری برای حل بحران های پیش رو بپردازد.حران پیش رو

بر اساس گزارش های مصرف غذایی جهان از سازمان ملل و البته گزارش های موسسه ی پژوهشی سیاست گزاری کشاورزی و غذا، میزان تقاضای جهانی برنج در سال، تا سال 2020 به عدد 500 میلیون تن و تا سال 2035 به 555 میلیون تن میل خواهد کرد که این خود افزایشی ده درصدی را در طول پانزده سال نشان می دهد. با این حال، عده ای نیز بر این باور هستند که با آهنگ کند افزایش جمعیت، پیشرفت تکنولوژی و افزایش سطح درآمد مردم جهان، میزان تقاضا برای برنج کاهش خواهد یافت و مردم به گزینه های غذایی بهتری رو خواهند.

بر این، پژوهش ها نشان می دهند که با وجود کاهش سرانه ی مصرف برنج در هند و چین، میزان تقاضای برنج در آسیا تا پایان سال 2035، به 465 میلیون تن در سال خواهد رسید که عدد قابل توجهی است و افزایش در تقاضا را نشان می دهد. در ادامه ی این دگردیسی ها، آفریقا و آمریکا هر یک به ترتیب، 130 و 30 درصد افزایش در تقاضای برنج را تجربه خواهند کرد که اگر مورد های پیشین را نیز به آن اضافه کنیم، در می یابیم که جهان چالش های جدی در زمینه ی امنیت غذایی خواهد داشت.

الش تامین برنج

در کل بیش از 150 میلیون هکتار زمین در سراسر جهان وجود دارند که بستر اصلی کاشت برنج به شمار می روند و البته عمده ی آن ها در آسیا قرار دارند. با این حال، روند تولید و پخش برنج در جهان نشان داده که کشاورز ها باید هر ساله به میزان 8 تا 10 میلیون تن، برنج بیشتر تولید کنند تا بتوانند تقاضای موجود در بازار را پاسخ گویند و می دانیم که گرچه نیاز و تقاضا برای تولید برنج فزاینده است، ولی میزان زمین و زمان لازم برای کاشت برنج، ثابت است و با آهنگ افزایش تقاضا، افزایش نمییابد.

پیش رو

همان گونه که پیش از این یاد شد، روند و آهنگ افزایش تقاضا برای برنج، به صورت صعودی ادامه خواهد یافت. حال پرسشی که مطرح است، این است که این روند کجا به بحران می رسد و راه کار مواجهه با این بحران چیست؟

بر اساس پیش بینی های انجام شده، نظام عرضه و تقاضای برنج، در سالهایی نه چندان دور، به نقطه ی بحرانی خود نزدیک خواهد شد که خود چالش های زیادی را برای جهان به همراه خواهد داشت. پژوهش گرها و متخصص ها، چاره ی کار را در مدیریت بهینه منبع های طبیعی، می دانند که سازوکارهای خاص خود را دارد. گرم شدن زمین، کمبود منبع های آبی، دگرگونی های آب و هوایی، از جمله عامل هایی هستند که بر مدیریت بهینه ی منبع های طبیعی و از جمله زمین های کاشت برنج اثر می گذارند و می توانند چالش برانگیز باشند.

از سویی دیگر، با وجود رشد اقتصادی و پیشرفت های ایجاد شده در تکنولوژی و ساختار جامعه ها، هنوز هم نمی توان چندان به آینده خوش بین بود و گرچه ذائقه ی مردم تا میزانی از برنج به دیگر ماده های غذایی میل کرده است، ولی فراموش نکنیم که کشورهای محروم و فقیر بسیاری هستند که تقاضای فزاینده ای برای برنج دارند و برنج را غذایی لوکس و گران قیمت می دانند.

حطی از آن چه در آینه نشان می دهد ...

واقعیت های یاد شده پژوهش گرها را بر آن داشت تا ادعا کنند که تا سال های سال، برنج هم چنان به عنوان غذای اصلی و البته ماده ای تعیین کننده در نظام اقتصادی و ساختار اجتماعی جامعه و کشورهای مختلف باقی خواهد ماند. با این حال، پژوهش گر ها باور دارند که اگر خواهان مدیریت بهینه ی نظام عرضه و تقاضای برنج هستیم، باید به فکر روش و مکانیسمی بهینه و موثر تر برای تامین و فرآوری کردن برنج باشیم. مدیریت بهتر و استفاده از منبع های دانشی و پژوهشی، راه کارهایی هستند که اندیشمند های این عرصه برای مدیریت نظام عرضه و تقاضای برنج مطرح کرده اند.

برای دریافت فایل مقاله ی "کچلی خبر نمی کند: قحطی برنج" بر لینک زیر کلیک کنید.

فایل مقاله ی "کچلی خبر نمی کند: قحطی برنج"

 

  • کیسه برنج