مقدمه:
یک طراح برای ایجاد طراحی خوب نیازمند به توسعه مهارتها و روشهای طراحی خود میباشد.
طراح و تولیدکننده باید آگاه باشند که چرا تخصص طراحی بستهبندی تا این حد اهمیت داشته و چگونه بستهبندی به ارتقاء و توسعه محصولات کمک مینماید.
طراحی چیست؟
طراحی، نقش درازمدت و جا افتادهای در هنرهای تجسمی، ثبت وقایع و پیشرفت نظریهها در تمدن ما داشته است.
طراحی بستهبندی طراحی گرافیک است
مهارتهای ابتدایی گرافیک استفاده از رنگ و انواع آن، تشخیص صحیح تعادل و تناسب، انتخاب مواد و چگونگی انجام پروژهها همگی برای طراحی بستهبندی کاربرد دارند اما طراحی بستهبندی طراحی سهبعدی است مانند انواع ساک دستی، کیف، جعبه، قوطی و بطری بنابراین مهارتهای بیشتری موردنیاز خواهد بود.
مثال آگاهی از انواع چاپ روی شیشه، فلز، سطوح منحنی و قابلانعطاف و ... آشنایی با مکانیک و خواص پلاستیکها، کاغذ و مقوا و اینکه طرح چگونه همراه با این مواد تاخورده میچرخد و یا اینکه برش میخورد.
اصولاً عملیات طراحی تا تولید بستهبندی، بهصورت میانمدت و بلندمدت بوده و طراح میبایستی هرگونه امکانپذیری طرح را در نظر گیرد.
طراحی بستهبندی طراحی فوری است، هنگامیکه در مغازه و یا سوپر مارکت قدم میزنید؛ چشمان شما محصولات را مرور میکند روی بدنه یا بستهبندی هر محصول حداکثر فضایی برابر با نصف یا کمتر برای معرفی و توضیحات اصلی وجود دارد؛ بنابراین بیان طراحی نیازمند درک مستقیم است. البته بدان معنا نیست که حتماً حروف بلند، بزرگ و یا ساده باشد، بلکه باید برای گروه استفاده کننده خود رسا و گویا باشد، یعنی در حداقل زمان، مهمترین اطلاعات خوانده شود.
طراحی بستهبندی طراحی مشتری مدار است
طراحی برای بستهبندی معمولاً به چند دلیل مشخص انجام میشود.
محصول ممکن است کاملاً جدید باشد در اغلب موارد محصول بهنوعی تغییر شکل داده و یا بهینهسازی شده باشد و یا بستهبندی یک محصول موفق کارآیی خود را از دست داده باشد انگیزه طراحی هرچه باشد، آگاهی از نیازهای مشتری و استفاده کننده تا حد امکان لازم و ضروری است.
طراحی بستهبندی طراحی رقابتی است
محصولات نو در قفسهبندی فروشگاهی برای جلب نظرها با یکدیگر رقابت میکنند طراحی موفق نیاز به تحقیقات اساسی دارد نه فقط برای رقابت با محصولات مشابه، بلکه برای آشنایی با جنبههای نمایش و فروش این کار شامل آگاهی از روشهای انبارداری و نگهداری، نورپردازی مناسب، چیدمان، حملونقل و اصول ایمنی میباشد.
البته نکته جالب توجه این است که هر چه تبلیغات روی یک محصول گسترده تر باشد نیاز به شناساندن نام و نشانه شرکت و به تبع آن اختصاص بخشی از بازار نیز بسیار بیشتر خواهد شد. مصرفکنندگان امروزی بسته و محصولی را میپسندند که آسان باز شود در صورت نیاز به نگهداری محصول قابلاستفاده مجدد باشد و در زمان پایان مصرف نیز دور ریختن آن آسان باشد. درواقع خصوصیات بستهبندی استاندارد بسیار مهمتر از خصوصیات محصول میباشد زیرا بستهبندی با مصرفکننده در تماس مستقیم است.
روشهای طراحی:
پیشرفت روزافزون فنآوری بستهبندی و تنوع زیاد بسته کثرت اقلام و شرایط مصرفکنندگان و تعدد عوامل مؤثر در طراحی بسته از یکطرف و از طرف دیگر ارتباطات متقابل هر یک از این عوامل با یکدیگر موجب گستردگی عوامل و روابط بین آنها شده است. بسیاری از عوامل مسئلهدار با تغییر شرایطی نظیر زمان، مکان و غیره در حال تغییر و دگرگونی هستند. به عنوان نمونه تغییرات فنآوری به صورتی ک جریان همواره ادامه دارد و گذشت زمان میتواند برنامهها و نیازها را تغییر دهد.
نتیجهگیری:
بستهبندی به معنی سیستمی است که موجبات ارتباط بین تولیدکننده و توزیعکننده از یکطرف و مصرفکننده از طرف دیگر را فراهم سازد. بدین ترتیب بستهبندی سیستم مرکبی است که هم وظیفه حفاظتی و هم وظیفه ارتباطی یا اطلاعرسانی را به عهده دارد، به همین جهت بستهبندی به عنوان یکی از رسانهها محملها یا طرق ایجاد ارتباط و اطلاعرسانی موردمطالعه قرار میگیرد. آنچه در بحث اطلاعرسانی به کمک بستهبندی مورد نظر است. استفاده از بستهبندیهای مصرفکننده به عنوان وسیله یا رسانه ابلاغ پیام وسیله یا واسطه فروش و بالاخره عامل یادآوری کننده است.